Morgenlatter hos SuperBest giver god stemning

De ansatte hos SuperBest har i 14 dage startet arbejdsdagen med en session under ledelse af latterguru Thomas Flindt – det har ændret stemningen i personalegruppen

Det her er mærkeligt. Meget mærkeligt. Jeg står med åben mund og kigger op i loftet ved kassen i SuperBest-forretningen i Kirsebærgården og mærker en kunstigt fremkaldt latter boble op fra min mave.

Sammen med de ansatte i forretningen har jeg netop indledt dagens 15-minutters latterseance med latterguru Thomas Flindt i spidsen. En session, som de ansatte har gennemgået hver morgen i 14 dage.

 

Foto: Personalet hos SuperBest får sig et godt grin under morgenens latterseance.

Den første uge grines der hver morgen i 10-15 minutter. Der sættes fokus på det fysiske og psykiske i latteren. Hvad sker der rent fysiologisk, når vi griner? Latter har positiv indvirkning på 70 procent af de sygdomme, vi har i den vestlige verden, kan man læse i Thomas Flindts brochure “Firmalatter”. Desuden er der fokus på det psykiske i latteren.

Kan man selv være med til at lukke op for mere latter og livsglæde i hverdagen, er spørgsmålet.

I den anden uge grines der hver morgen i 10-15 minutter. Her er fokus på kommunikation, sociale forhold og samarbejde. Hvad kommunikerer man ud, når man griner? Hvad betyder et godt grin for samarbejdet og produktiviteten, er nogle af spørgsmålene.

Skræl en latterbanan.

Den indledende latterøvelse afbrydes og vi vugger fra side til side med en julemandsagtig ho-ho, ha-ha-ha latter, mens vi klapper i takt. så er det tid til at hilse på hinanden med Uffe Elleman-latter, en jovial kollega-latter, vi får tilbagelagt en meter latter, vi hvisker hinanden en latter i øret, får skrællet en latterbanan, vi griner ad os selv med en ego-latter og slutter siddende på gulvet med en gang fri latter.

Fake it till you make it, opfordrer Thomas Flindt og latteren bølger gennem forsamlingen. Nogle har let ved at give slip, mens andre må kæmpe lidt mere, før latteren kommer af sig selv.

Luk øjnene – hvordan går det? Hvordan går det her til morgen, spørger latterguruen retorisk med silkeblød stemme – og bliver svaret med et latterbrøl.

Forsøg på at være stille mislykkes. Fnisen bobler frem og bliver til små latterudbrud, inden dagens seance slutter.

Husk at skrælle en latterbanan og give din kollega en latter med på vejen, siger Thomas Flindt, inden forsamlingen af smilende medarbejdere opløses.

Kommer hinanden mere ved.

En af dem, der har let ved at grine er kassemedarbejder Anne Mogensen. Hun griner ind imellem så meget under den fri latter, at hun flere gange kommer til at slå baghovedet mod kassen. For hende er der ingen tvivl om, at lattersessionerne har været en gevinst.

Det har ændret humøret i hele forretningen. Vi går og pjatter med hinanden og kommer hinanden mere ved.

Det har krævet, at vi løsnede lidt op – og det tog et par dage for nogle. Det virker jo mærkeligt at man står og griner uden egentlig at have noget at grine af. Men det holder hele dagen, og det er svært at være sur fra morgenstunden, når man ved at man skal op til kassen og grine. Jeg kan også mærke det, når jeg kommer hjem. Humøret er helt anderledes – så det er helt sikkert et godt initiativ, mener Anne Mogensen.

Denne artikel er afskrevet efter en artikel i Hillerød Posten af Henrik Førby Jensen, offentliggjort 26. april 2005.
Foto: John Jessen Hansen.